Mallen Levvel-blocs

Levvel_fabriek_-_vulstation_zijde-_Levvel_v2

Ruim 2 jaar na de opening van de Levvel-bloc fabriek, rolt deze week het 55.000ste blok eruit!

Op vrijdag 27 september 2019, is de Levvel -bloc fabriek officieel geopend en na ruim 2 jaar produceren is deze week het 55.000ste blok uit de fabriek gerold!

De fabriek is verantwoordelijk voor het produceren van de 75.000 betonnen Levvel-blocs waarmee bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) in opdracht van Rijkswaterstaat de Afsluitdijk gaat bekleden. De Turn-key ontwikkelaar KTB Machinery en het constructie bedrijf Consmema Metalworking, beide onderdeel van “The Machinery Group” hebben de fabriek ontwikkeld, gebouwd en operationeel gesteld. Na de opstartperiode draait de fabriek boven verwachting. Voor “The Machinery Group” is het na deze mijlpaal tijd om de balans op te maken en de productiefaciliteit nader toe te lichten.

Uitgangspunt van de fabriek is zoals gezegd het produceren van 75.000 betonnen Levvel-blocs. De Levvel-bloc is een doorontwikkeling van de Xbloc van BAM, de XblocPlus. De vormgeving, sterkheid en handeling zijn tot in detail doorontwikkeld voor de Nederlandse Afsluitdijk. Zo is ieder Levvel-bloc voorzien van een conisch gat voor de juiste handling van het Levvel-bloc buiten de fabriek. Een Levvel-bloc weegt circa 6.500 kg. Een snelle rekensom maakt dat er in drie jaar tijd in totaal 487.500.000 kg beton verwerkt gaat worden. Om dit in goede banen te leiden is er voor gekozen om een volledig nieuwe geautomatiseerde productiefaciliteit op te tuigen, een die demonteerbaar is en die na het Afsluitdijk project in delen hergebruikt kan worden.

Zodra de wens helder was, de voorwaarden duidelijk en de uitgangspunten in kaart waren gebracht kon KTB Machinery als Turn-key leverancier aan het werk. Dit omvatte onder andere: de conceptengineering, de detailengineering, de constructie, de bouwbegeleiding, de uiteindelijke montage en het operationeel stellen. Consmema Metalworking heeft diverse delen geconstrueerd en de ruim 100 betonmallen & 160 karren geëngineerd en gebouwd.

Indeling van de fabriek

De fabriek is opgedeeld in verschillende werkstations, ieder station heeft zijn eigen functie. De meeste stations werken volledig geautomatiseerd. Middels een logistiek systeem staan de stations met elkaar in verbinding. Palletwagons transporteren de mallen, gevulde mallen en ’Levvel-blocs van station naar station tot dat het Levvel-bloc gereed is. De basis van het logistieksysteem zijn zes 100 meter lange banen in de lengte richting met aan de beide uiteinden een verdeelstation die de palletwagons verplaatst van de ene baan naar de andere baan.

Iedere baan heeft zijn eigen functie en sommigen hebben een, geautomatiseerd, werkstation. De eerste baan is voorzien van het vulstation en het “ECO-Toplaag station”.

Het vulstation is het startpunt van de productielijn. In het vulstation wordt de stalen mal met conisch gevormde kern gevuld met beton. Het vullen gebeurt in meerdere ladingen volledig automatisch. Trilnaalden zorgen dat het beton goed verdicht en voorkomen daarmee grote luchtbellen.

ECO-Toplaag aanbrengen

Na een tot twee uren drogen komt de gevulde mal bij het “ECO-Toplaag station”. Hier wordt de bovenzijde van het Levvel-bloc in de mal heftig geruwd en worden er kommetjes in geperst. Hierdoor kunnen algen en andere organismen zich makkelijk huisvesten wanneer de blokken op de Afsluitdijk zijn geplaatst.

Zodra de ECO-Toplaag is aangebracht wordt de palletwagon met gevulde mal door de verdeler op de volgende baan geplaatst. Hier kan het Levvel-bloc verder drogen en uitharden. Na een aantal uren drogen is het beton hard genoeg om te gaan ontkisten.

Ontiksten van het Levvel-bloc

Het ontkisten gebeurt deels geautomatiseerd in een door lichtschermen beveiligde omgeving. Vervolgens wordt hydraulisch de conisch gevormde kern er aan de onderzijde uitgetrokken, deze verdwijnt letterlijk in de grond. Dan is het tijd om handmatig de speciale boutverbindingen los te draaien, na het voltooien van deze handeling wordt de mal vrijgeven en wordt het lichtscherm
weer actief. De machine opent de mal automatisch en het Levvel-bloc wordt naar de droogbaan getransporteerd, gelijktijdig wordt er een lege palletwagon het station in gereden.

Op dat moment wordt de mal weer gereed gemaakt voor de volgende cycli. Handmatig wordt de mal schoongemaakt en voorzien van ontkistingsolie. De in de bodem verdwenen doorn wordt via de onderzijde van de palletwagon teruggeplaatst. De maldelen worden automatisch weer naar elkaar toegebracht en op de palletwagon geplaatst. Handmatig worden de bouten aangedraaid, na
vrijgave is de mal weer klaar voor gebruik.

Computer gestuurde output

Naast de transportbanen binnen is er buiten de fabriek een hub gemaakt waar de Levvel-blocs die gereed zijn worden opgeslagen tot ze met de portaalkraan op het buiten terrein worden opgepakt en worden opgeslagen. Sensoren meten welke palletwagons leeg zijn en welke niet, dit bepaald waar de computer nieuwe Levvel-blocs die gereed zijn op gaat slaan.

Trots op het eindresultaat

Met het 55.000ste blok uit de fabriek ligt de productie mooi op schema. Een topprestatie van het Levvel consortium. Als KTB Machinery en Consmema zijn wij trots op onze bijdrage aan dit in alle opzichten uitdagende project. Het resultaat mag er zijn; “Een betonfabriek zoals een betonfabriek er anno 2021 uit hoort te zien” aldus ir. Johan Kooij (dir).

Technische specificaties

Jaar 2019
Project Realisatie productiefaciliteit Levvel-blocs (2019-2020)
Opdrachtgever Bouwconsortium Levvel – BAM, Van Oord en Rebel
Omschrijving Tijdelijke fabriek voor de productie van 80.000 Levvel-blocs
Scope Hoofdaannemer, projectmanagement, concept- en detailengineering, construeren,   automatiseren, monteren, in gebruikstellen en service & onderhoud
Specifieke details 164 pallets, 107 mallen, 7min takttijd & totaal 3 operators
Vragen of interesse om met ons uw project op te pakken? Neem dan contact met mij op.
Contact